Kontakt:
Historia Szkoły:
Dokumentacja:

3.2.Wewnętrzny regulamin oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów kl. IV-VI.



        Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

        Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne w oparciu o oceny bieżące z odpowiedzi ustnych, sprawdzianów pisemnych, prac domowych, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

        Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

        Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa powyżej, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

        Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.

        Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

        Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

        Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się według skali ocen od 1 do 6. Określają one poziom umiejętności i wiadomości uczniów ze zrealizowanej części programu nauczania, wspierają ucznia w osiąganiu celów, diagnozują jego osiągnięcia, motywują do aktywnej, samodzielnej i grupowej pracy.

        Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali:
              a.   stopień celujący - 6;
              b.   stopień bardzo dobry -5
              c.   stopień dobry - 4
              d.   stopień dostateczny - 3
              e.   stopień dopuszczający - 2
              f.   stopień niedostateczny - 1.



OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA

    a.   Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
    • posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania z danego przedmiotu w danej klasie,
    • samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia,
    • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danej klasy,
    • rozwiązuje zadania wykraczające poza program tej klasy,
    • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych.
    b.   Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
    • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
    • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
    • rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania,
    • potrafi zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
    • konsekwentnie wykonuje zadaną pracę.
    c.   Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
    • opanował w stopniu dobrym wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie,
    • poprawnie stosuje wiadomości i rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
    • wykonuje zadaną pracę.
    d.   Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
    • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
    • uważnie słucha i wykonuje większość zadań.
    e.   Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
    • ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej pracy,
    • rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
    • nie wnosi wkładu własnej pracy.
    f.   Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
    • nie opanował umiejętności i wiadomości określonych w podstawach programowych przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
    • nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności,
    • wnosi negatywny wkład w pracę grupy,
    • przeszkadza innym, nie wykonuje żadnej pracy.


        Rodzice są informowani o wynikach nauczania w następujący sposób:
             - zebrania klasowe oraz konsultacje,
             - informacja wysłana listem poleconym,
             - na co najmniej 7 dni przed konferencją klasyfikacyjną przesłanie do rodziców zwrotnej informacji o przewidywanych ocenach dziecka (rodzice potwierdzają zapoznanie się z ocenami),
             - na miesiąc przed przewidywanym terminem klasyfikacji informuje się ucznia i rodziców o zagrożeniu oceną niedostateczną,
             - każdy nauczyciel ma prawo wprowadzić także własny, indywidualny system informowania rodziców o wynikach nauczania i zachowania ucznia.

        Na miesiąc przed przewidywanym terminem klasyfikacji nauczyciele informują uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach z przedmiotu. Do momentu ostatecznego wystawiania ocen uczeń ma prawo i możliwość do jej poprawiania. Ocena wystawiona nie podlega już poprawie.

        Ocena końcowa nie powinna być wystawiana na podstawie mniej niż trzech ocen cząstkowych w semestrze. Oceny powinny być wystawiane systematycznie w ciągu całego semestru.
    Ilość ocen cząstkowych powinna być proporcjonalna do ilości godzin przewidzianych w planie na nauczanie tego przedmiotu oraz powinna uwzględniać specyfikę każdego przedmiotu.



OCENY ZACHOWANIA

        Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
    • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
    • dbałość o honor i tradycje szkoły,
    • dbałość o piękno mowy ojczystej,
    • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
    • godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
    • okazywanie szacunku innym osobom.

        Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.

KRYTERIA OCEN Z ZACHOWANIA

Ocena wzorowa:
  1. Wnosi twórczy wkład w rozwój szkoły.
  2. Aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych.
  3. Uczeń spontanicznie i samodzielnie wykonuje prace na rzecz szkoły i społeczności szkolnej.
  4. Rozumie normy społeczne i je stosuje. Reaguje w przypadku ich łamania.
  5. Spontanicznie spieszy z pomocą innym.
  6. Sumiennie wypełnia obowiązki szkolne.
  7. Pracuje nad własnym rozwojem.
  8. Dba o dobre imię szkoły, godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz.
  9. Charakteryzuje się wzorową kulturą osobistą i nienagannymi manierami.
  10. Dba o majątek szkoły.
Ocena bardzo dobra:
  1. Uczeń bierze chętnie udział w pracach na rzecz szkoły i społeczności szkolnej.
  2. Stosuje się do norm społecznych w szkole i na zewnątrz szkoły.
  3. Nie uchyla się od współpracy i pomocy innym.
  4. Wypełnia obowiązki szkolne.
  5. Rozumie potrzebę pracy nad sobą.
  6. Charakteryzuje się wysoką kulturą osobistą.
  7. Szanuje cudzą własność i majątek szkoły.
  8. Reaguje na przejawy niewłaściwego zachowania.
Ocena dobra:
  1. Stosuje się do ustalonych zasad i norm społecznych.
  2. Przestrzega podstawowych zasad kultury osobistej.
  3. Wykonuje polecenia opiekunów (wychowawców, innych nauczycieli)
  4. Szanuje godność innych osób.
  5. Nie utrudnia prowadzenie zajęć lekcyjnych i zajęć dodatkowych.
  6. Szanuje majątek szkolny i własność prywatną.
  7. Bierze aktywny udział w obowiązkowych pracach i działaniach na rzecz szkoły i innych.
  8. Poproszony pomaga innym.
Ocena poprawna:
  1. Bierze udział w obowiązkowych pracach i działaniach na rzecz szkoły i innych.
  2. Upomniany stosuje się do ustalonych zasad i wykonuje polecenia.
  3. Stara się nie naruszać godności osobistej innych osób.
  4. Uczniowi zdarza się nie przestrzegać norm kulturalnego zachowania.
  5. Uczniowi zdarza się utrudniać prowadzenie zajęć lekcyjnych i zajęć dodatkowych.
  6. Wykazuje chęć poprawy.
  7. Nie szanuje majątku szkolnego i własności prywatnej.
Ocena nieodpowiednia:
  1. Nie wykazuje zainteresowania działaniami na rzecz szkoły i społeczności szkolnej.
  2. Lekceważy polecenia, ustalone zasady i normy społeczne.
  3. Przyłącza się do grup i jednostek łamiących zasady współżycia społecznego.
  4. Nie przestrzega norm kulturalnego zachowania.
  5. Utrudnia prowadzenie zajęć lekcyjnych i zajęć dodatkowych.
  6. Upomniany stara się poprawić swoje zachowanie.
  7. Często niszczy majątek szkoły i własność prywatną.
Ocena naganna:
  1. Często stwarza sytuacje prowadzące do łamania zasad współżycia społecznego.
  2. Uchyla się od wszelkich działań na rzecz szkoły i społeczności szkolnej.
  3. Często i świadomie (celowo) niszczy majątek szkoły.
  4. Narusza własność szkoły i własność prywatną.
  5. Narusza nietykalność cielesną.
  6. Narusza godność osobistą używając słów i gestów uwłaczających, obraźliwych.
  7. Prześladuje psychicznie innych.
  8. Stwarza sytuacje niebezpieczne dla zdrowia i życia swojego i innych.
  9. Mimo upomnień ostentacyjnie lekceważy polecenia i ustalone zasady.
  10. Nagminnie opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.
  11. Nie przestrzega norm kulturalnego zachowania.
  12. Zachowuje się nagannie także poza terenem szkoły.
  13. Nagminnie utrudnia prowadzenie zajęć lekcyjnych i zajęć dodatkowych.
  14. Nie wykazuje chęci poprawy.

Ogólne zasady zachowania w szkole

  1. W czasie zajęć edukacyjnych uczniowie i nauczyciele nie mogą korzystać z telefonów komórkowych oraz innych sprzętów elektronicznych emitujących dźwięk i obraz (z wyjątkiem pomocy dydaktycznych wykorzystywanych za zgoda nauczyciela podczas zajęć). Uczniowie i nauczyciele są zobowiązani do ich bezwzględnego wyłączenia przed sygnałem dźwiękowym rozpoczynającym zajęcia. wyżej wymieniony sprzęt elektroniczny należy przed lekcją zabezpieczyć tak, aby nie było do niego podczas zajęć dostępu, nawet wzrokowego. Korzystanie z niego w jakikolwiek sposób jest poważnym naruszeniem zasad panujących w szkole i ma wpływ na znaczne obniżenie oceny zachowania oraz inne kary dyscyplinarne aż do skreślenia z listy uczniów, zgodnie z przepisami.

  2. Niewyłącznie lub pozostawienie w zasięgu wzroku lub ręki telefonu komórkowego lub innego sprzętu elektronicznego przez ucznia podczas sprawdzianów pisemnych lub ustnych jest równoznaczne z przerwaniem danemu uczniowi tego sprawdzianu z jednoczesnym ustaleniem oceny niedostatecznej z tego sprawdzianu.

  3. Nauczyciel ma prawo odebrać uczniowi telefon komórkowy lub inny sprzęt elektroniczny, jeżeli uczeń nie dostosował się do norm o których mowa w ust. 1-2 i zdeponować go u dyrektora szkoły lub w innym miejscu przez niego wyznaczonym z możliwością odebrania tego sprzętu elektronicznego przez rodziców (prawnych opiekunów).

  4. Niedostosowanie się do zasad określonych w ust. 1-3 niesie za sobą konsekwencje kar dyscyplinarnych dla ucznia, zgodnie z § 8, pkt.3, aż do skreślenia z listy uczniow szkoły, zgodie z przepisami.

  5. Z telefonu komórkowego uczniowie mogą korzystać tylko podczas przerw międzylekcyjnych powyżej 10 minut oraz po zakończeniu zajęć. Rodzicom (prawnym opiekunom) ani jakimkolwiek innym osobom nie wolno kontaktować się z uczniami w trakcie zajęć lekcyjnych. W sytuacjach nagłych i szczególnych kontakt z uczniem jest możliwy jedynie poprzez szkolny aparat telefoniczny.

  6. Na terenie szkoły osobom postronnym nie wolno nagrywać dźwięku i obrazu ani go transmitować bez zgody dyrektora szkoły. naruszenie tych zasad wiąże się z konsekwencjami prawnymi.

  7. Na terenie szkoły, zwłaszcza podczas zajęć, uczniom nie wolno bez powiadomienia oraz uzyskania zgody osoby prowadzącej zajęcia utrwalać wizerunku oraz głosu osób prowadzących i uczestniczących w zajęciach, a także transmitować takich danych. Złamanie powyższej zasady traktuje się jako naruszenie dóbr osobistych i jest karane na mocy prawa państwowego, a tym samym wpływa na poważne obniżenie oceny zachowania i ma konsekwencje administracyjno- prawne.

  8. W czasie zajęć lekcyjnych niedopuszczalna jest jakakolwiek konsumpcja (poza wyjątkowymi i ściśle określonymi sytuacjami, wynikającymi m.in. ze stanu zdrowia, o którym rodzice powiadamiają stosownie wcześniej wychowawcę klasy, a wychowawca przekazuje stosowną informację wszystkim nauczycielom prowadzącym ajęcia w danej klasie).

  9. Nauczyciel nie może pozwolić na wejście ucznia do Sali lekcyjnej i kontynuowanie rozpoczętej na przerwie konsumpcji. Złamanie tych zasad uznane zostaje jako ewidentny brak szacunku i kultury osobistej i ma poważny wpływ na obniżenie oceny zachowania oraz inne kary dyscyplinarne.

        

    Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

    Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.


    1)Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub o nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono negatywną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
    2)Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły
    3)Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej ( semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
        Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
        Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
    4)Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

ZASADY PRZEPROWADZANIA I RODZAJE SPRAWDZIANÓW

        Za sprawdzian pisemny (klasówkę, kartkówkę) uznaje się każdą kontrolną, pisemną pracę ucznia obejmujący dowolny zakres treści, przeprowadzany z cała klasą. Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdziany pisemne uczniów do końca roku szkolnego.

    Rozróżnia się sprawdziany pisemne:
    • typu A- jednogodzinny lub dwugodzinny obejmujący materiał całego semestru
    • typu B- jednogodzinny obejmujący materiał z ostatnio przerabianego działu
    • typu C- zakres materiału dotyczy dwóch ostatnich lekcji
    • typu D- zakres materiału dotyczy ostatniej lekcji.

    Częstotliwość prac pisemnych:
    • sprawdzian typu A- jeden w semestrze- nauczyciel informuje o nim uczniów z 2-tygodniowym wyprzedzeniem
    • sprawdzian typu B- liczbę ustala nauczyciel przedmiotu i informuje o nim uczniów tydzień przed sprawdzianem
    • sprawdzian typu C- nauczyciel nie zapowiada
    • sprawdzian typu D- bez zapowiedzi, gdyż może być traktowany jako odpowiedź ustna.

    Poprawa ocen negatywnych
        Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie napisał pracy klasowej z całą klasą szczególnie typu A i B to powinien to uczynić w terminie 2 -tygodniowym od daty pisania sprawdzianu lub w przypadku nieobecności z powodu choroby w terminie 2- tygodni od powrotu do szkoły.
    Ocena uzyskana z poprawy sprawdzianu jest wyraźnie zaznaczana w dzienniku (np. zielonym kolorem).
    Stopień trudności sprawdzianu poprawkowego jest taki sam jak macierzystego.

        W ciągu tygodnia można zaplanować uczniom maksymalnie trzy sprawdziany pisemne, w ciągu dnia - jeden.
        Nauczyciel podczas sprawdzianu podaje uczniom punktację przewidywaną za poszczególne zadania oraz liczbę punktów wymaganą do otrzymania określonej oceny.
        Każdy sprawdzian powinien zawierać zadania wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący.



Powrót

Nasze Sukcesy
Dodatkowe zajecia edukacyjne