Kontakt:
Historia Szkoły:
Dokumentacja:
|
Wewnątrzszkolny System Oceniania
Publicznej Szkoły Podstawowej
w Okole
opracowany w oparciu o Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
§ 1 Postanowienia ogólne
- WSO służy do realizacji zadań szkoły, przez co jest wyznacznikiem pracy szkoły.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
§ 2 Obowiązująca skala ocen
- W szkole obowiązuje skala ocen od 1 do 6:
1 - niedostateczny,
2 - dopuszczający,
3 - dostateczny,
4 - dobry,
5 - bardzo dobry,
6 - celujący,
- Wystawiane oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców bądź prawnych opiekunów.
- Oceny z prac klasowych nauczyciel wpisuje do dziennika kolorem czerwonym.
§ 3 Przedmiotowy system oceniania.
- Każdy nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne opracowuje przedmiotowy system oceniania.
- Przedmiotowy system oceniania obejmuje:
- wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne,
- sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia,
- sposoby gromadzenia informacji o postępach ucznia,
- metody i narzędzia diagnozowania pracy dydaktycznej nauczyciela,
- kryteria oceniania (ilość ocen z odpowiedzi ustnych, prac domowych, laboratoryjnych, prac klasowych, sprawdzianów).
- Nauczyciel sprawdza wiadomości ucznia w sposób i w czasie uznanym przez siebie za najlepszy.
- Sprawdzianów pisemnych trwających jedną godzinę lekcyjną i więcej nie może być więcej niż 1 dziennie i 3 tygodniowo. Powinny być one zapowiedziane z wyprzedzeniem minimum tygodniowym.
- Nauczyciel jest zobowiązany do poprawienia pisemnej pracy ucznia w ciągu 2 tygodni, a w przypadku wypracowań klasowych z języka polskiego w ciągu 4 tygodni.
§ 4 Zasady informowania rodziców o wymaganiach edukacyjnych i trybie wglądu do prac pisemnych.
- Nauczyciel na prośbę ucznia bądź rodzica informuje o wymaganiach edukacyjnych.
- Uczniowie i rodzice mogą otrzymać pisemne prace do wglądu w obecności nauczyciela danego przedmiotu.
- Nauczyciele przechowują prace pisemne uczniów przez cały rok szkolny.
§ 5 Zasady zwalniania uczniów i usprawiedliwiania nieobecności.
- Uczeń jest obowiązany usprawiedliwić każdą godzinę nieobecności w szkole w terminie 2 tygodni od daty przyjścia do szkoły po absencji.
- Uczeń usprawiedliwia swoją nieobecność w następujących formach:
- pisemne usprawiedliwienie podpisane przez rodziców,
- telefoniczne usprawiedliwienie przez rodziców lub opiekunów
- osobiste usprawiedliwienie przez rodziców lub opiekunów podczas ich wizyty w szkole, w czasie wywiadówki lub zebrania, jednakże w terminie nie dłuższym, niż 2 tygodnie od daty przyjścia do szkoły po nieobecności.
- Usprawiedliwienie nieobecności następuje przez kontakt z wychowawcą, wyjątkowo nauczyciela danego przedmiotu lub dyrektora szkoły.
- Uczeń, który nie może być obecny w szkole z powodów znanych mu wcześniej (ustalone terminy badań, itp.) bądź wizyty u lekarzy specjalistów jest zobowiązany powiadomić o tym wychowawcę z wyprzedzeniem przynajmniej 1-dniowym w formie określonej powyżej.
§ 6 Ocenianie zachowania.
- Ocenę z zachowania semestralną i roczną ustala się wg skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
- Przy wystawianiu ocen z zachowania bierze się pod uwagę następujące kryteria:
- wyniki w nauce z uwzględnieniem możliwości ucznia, a w szczególności systematyczność w przygotowywaniu się do zajęć, aktywność na lekcji,
- frekwencja,
- aktywność ucznia na terenie szkoły ( aktywny udział w imprezach szkolnych, olimpiadach, konkursach, organizacjach szkolnych, zawody sportowe, pomoc koleżeńska, itp.,)
- kultura osobista na terenie szkoły i poza szkołą, w szczególności stosunek do nauczycieli, pracowników, instruktorów, koleżanek i kolegów, podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych , reagowanie na zło,
- kultura języka,
- poszanowanie mienia,
- dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo,
- estetyczny wygląd, odpowiednie obuwie, dbałość o czystość ciała i ubrania,
- kultura osobista i wygląd zewnętrzny odpowiadające ogólnie przyjętym zasadom dobrego wychowania.
- Przy wystawianiu poszczególnych ocen bierze się pod uwagę:
- ocena wzorowa: (uczeń) wnosi twórczy wkład w rozwój szkoły; aktywnie uczestniczy w zajęciach szkolnych; spontanicznie i samodzielnie wykonuje prace na rzecz szkoły i społeczności szkolnej; rozumie normy społeczne i je stosuje; reaguje w przypadku ich łamania; spontanicznie spieszy z pomocą innym; sumiennie wypełnia obowiązki szkolne; pracuje nad własnym rozwojem; dba o dobre imię szkoły, godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz
- ocena bardzo dobra:
- ocena dobra: ucznia cechuje właściwy stosunek do nauki, kultura i wygląd nie budzą zastrzeżeń, sumiennie wywiązuje się z nałożonych funkcji na terenie szkoły i poza szkołą, nie ma więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych,
- ocena poprawna: uczeń jest niechętny do nauki, jego kultura i współżycie w zespole budzą zastrzeżenia, opuścił nie więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych,
- ocena nieodpowiednia: uczeń opuścił powyżej 10 godzin bez usprawiedliwienia, żadne działania nie wpływają na poprawę jego zachowania.
- Ocena naganna:
- Przy wystawianiu ocen z zachowania należy brać pod uwagę wszystkie kryteria w równej mierze.
§ 6 Klasyfikacja semestralna i końcowa.
- Na miesiąc przed semestralnym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele na spotkaniu z rodzicami poinformują ich o przewidywanych dla ucznia ocenach, w szczególności o grożących ocenach niedostatecznych.
- Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który uzyskał roczną ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- W szczególnych przypadkach za zgodą Rady Pedagogicznej uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
- Tryb i zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego określa ustawa.
- Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel wystawia oceny ze swojego przedmiotu.
§ 7 Egzamin klasyfikacyjny i sprawdzający.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w trybie egzaminu poprawkowego po uzyskaniu zgody Rady Pedagogicznej.
- W przypadku, gdy Rada Pedagogiczna nie wyraża zgody na składanie egzaminu klasyfikacyjnego, uczeń zostaje skreślony z listy.
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną ostateczną.
- Uczniowi oraz rodzicom przysługuje prawo do odwołania się do odwołania się od wystawionej oceny i wnioskowania o egzamin sprawdzający.
- Egzamin sprawdzający powinien odbyć się przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, nie później niż w ciągu trzech dni od złożenia podania przez ucznia.
- Uczeń winien zaznaczyć w podaniu na jaką ocenę chce zdawać egzamin sprawdzający.
- W przypadku gdy w wyniku egzaminu sprawdzającego nie uzyska wnioskowanej oceny, pozostaje ocena wystawiona przez nauczyciela.
- Tryb przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego jak przy egzaminie poprawkowym.
§ 8 Postanowienia końcowe.
- Powyższy dokument może podlegać modyfikacjom, których dokonuje Rada Pedagogiczna z zachowaniem zasad obowiązujących przy jego uchwalaniu.
- Dokument został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 26 marca 2002r. i wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego uchwalenia.
Powrót
|
Nasze Sukcesy
Dodatkowe zajecia edukacyjne
|