VII. Metody i sposoby działania
Szkolny program wychowawczy realizowany jest w ramach:
- Wszystkich przedmiotów nauczania oraz godzin do dyspozycji wychowawcy klasy.
- Uroczystości i apeli szkolnych.
- Zajęć pozalekcyjnych.
- Pracy Samorządu Szkolnego, PCK, Klubu Małych Ciekawskich.
- Imprez sportowych i wycieczek.
Formy pracy:
Obrzędowość szkolna:
- Prowadzenie kroniki szkolnej
- Przyjęcie uczniów klasy I w poczet społeczności uczniowskiej (ślubowanie klasy I )
- Uroczyste akademie z okazji świąt narodowych ( rocznica odzyskania niepodległości, rocznica ustanowienia Konstytucji 3 Maja, rocznica powstania Solidarności itp.)
- Obrzędowość związana z tradycjami religijnymi ( Mikołajki, wigilie klasowe, jasełka bożonarodzeniowe, odwiedzanie grobów żołnierzy poległych w czasie wojny, rekolekcje wielkopostne, tradycje świąt wielkanocnych itp.)
- Zabawy andrzejkowe, karnawałowe, dyskoteki szkolne
- Dzień dziecka i sportu
- Pożegnanie absolwentów szkoły
Wspieranie procesu wychowawczego przez okresowe tematyczne programy wychowawcze realizowane
w zakresie edukacji:
- Ekologicznej (Sprzątanie Świata, zimowe dokarmianie zwierzą , zbiórka surowców wtórnych itp.).
- Prozdrowotnej (udział w konkursach plastycznych, pogadanki z higienistką szkolną i stomatologiem itp)
- Regionalnej ( wigilie szkolne i tradycje naszego regionu z nimi związane, konkurs palm wielkanocnych, konkurs pisanek itp.).
- Profilaktyka uzależnień
Zajęcia prowadzone będą w postaci całodziennych lub kilkudniowych ( np. tydzień ) bloków tematycznych. Jedne systematycznie, inne jednorazowo.
Samorządność uczniowska:
- Samorząd Szkolny animatorem życia pozalekcyjnego
- Demokratyczny wybór samorządu i opiekuna
- Organizacja imprez i uroczystości szkolnych
- Opiniowanie pracy nauczycieli przez samorząd
- Prowadzenie pomocy koleżeńskiej w nauce
- Pomoc w dyżurach nauczycielom
- Kierowanie akcją dożywiana
Współpraca ze strukturami samorządowymi:
- Organizowanie dla uczniów spotkań z przedstawicielami samorządu lokalnego
- Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Współpraca z policją w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
Metody aktywizujące:
- Aktywny wykład
- Dyskusja
- Burza mózgów
- Praca w grupach,
- Drama
- Praca z tekstem
- Zajęcia praktyczne
- Symulacja czyli naśladowanie rzeczywistości
- Wizualizacja
- Sieć relacji
- Scenka improwizowana
- Nie dokończone zdania
Powrót