Lp. |
Zakres |
Cele |
Formy pracy |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów oraz procesów interpersonalnych zachodzących
w klasie.
Diagnozowanie sytuacji rodzinnej uczniów. |
Integrowanie klasy i dbanie o utrzymanie w niej dobrej atmosfery.
Udzielanie uczniom wsparcia psychicznego w sytuacjach kryzysów osobistych, rodzinnych i szkolnych.
|
Obserwowanie, notowanie
i ocenianie zachowań uczniów.
|
Cały rok |
Wychowawcy klas |
2. |
Organizowanie sytuacji wychowawczych. |
Integracja klasy, kształtowanie kultury osobistej uczniów, wdrażanie do współ-działania, poszerzania zainteresowań. |
Imprezy klasowe, wycieczki, wyjścia do teatru, kina. |
Wg harmonogramu imprez i wycieczek szkolnych |
Wg harmonogramu imprez i wycieczek szkolnych |
3. |
Organizowanie różnych form pomocy dla uczniów. |
Wdrażanie do współdziałania, wsparcie psychiczne w sytuacjach kryzysów osobistych, rodzinnych i szkolnych. |
Pomoc koleżeńska, pomoc finansowa. |
Cały rok |
Dyrektor szkoły, wychowawcy |
4. |
Pełnienie funkcji mediatora w sytuacjach konfliktowych. |
Rozwiązywanie konfliktów i napięć. |
Pogadanka, organizacja spotkań z psychologiem. |
W szczególnych sytuacjach |
Wychowawcy klas |
5. |
Stwarzanie konstruktywnych sytuacji wychowawczych. |
- Uczenie poprawnej komunikacji i współpracy w grupie.
- Zapoznawanie z zasadami kultury życia codziennego
- Nauka szacunku dla dobra wspólnego.
- Rozwijanie umiejętności podejmowania zasadniczych decyzji moralnych.
- Uczenie troski o własne zdrowie bezpieczeństwo.
- Dbałość o poprawne wyrażanie się uczniów.
- Przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie.
|
Pogadanka, aktywny wykład, dyskusja, drama
Gazetka szkolna, pogadanka.
Pogadanka, aktywny wykład, dyskusja, drama
Pogadanka, symulacja czyli naśladowanie rzeczywistości.
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Wychowawcy klas oraz wszyscy nauczyciele
Wychowawcy nauczyciel wf, przyrody,higienistka
Wychowawcy klas nauczyciel j. polskiego
Katecheta, wychowawca
Katecheta, wychowawca, n-l przyrody
|
6. |
Wykorzystanie treści przedmiotowych jako elementu wspomagającego proces wychowawczy. |
- Ukazywanie wartości ogólnoludzkich, które mogą stać się drogowskazem w życiu człowieka, przykładowych postaw bohaterów literackich, historycznych i współczesnych wobec ludzi, sytuacji, problemów.
- Kultywowanie tradycji rodzinnych, regionalnych, narodowyc i pokazywanie ich znaczenia dla tożsamości narodu.
- Pokazanie piękna przyrody, jej użyteczności i sposobów ochrony przed zgubnymi wpływami cywilizacji.
|
Cytowanie fragmentów z literatury, pogadanka.
Udział pocztu sztandarowego w uroczysto-ściach szkolnych i środowisko-wych, akademie.
Sprzątanie Świata, zbiórka surowców wtórnych , dokarmianie zwierząt, akademie.
|
Cały rok
Wg harmonogramu akademii
|
N-l
j. polskiego, historii, przyrody
odpowieWspółpraca rodziców ze szkołą.
|
7. |
dzialny za edukację regionalną
i edukację ekologiczną |
- Przepływ informacji o uczniach pomiędzy rodzicami a nauczycielami
- Poradnictwo dla rodziców, udzielanie rodzicom wsparcia w trudnych sytuacjach.
|
Kierowanie do ekspertów (psychologów, logopedów, itp.)
Uczestnictwo w ogólnych i klasowych zebraniach rodziców, prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
|
Cały rok |
Wychowawcy, rodzice, dyrektor |